سرخط خبرها

کارگاه‌های آموزشی و محافل ادبی ملی و بین‌المللی در جشنواره شعر رضوی برگزار می‌شود

  • کد خبر: ۲۰۵۲۰۱
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کارگاه‌های آموزشی و محافل ادبی ملی و بین‌المللی در جشنواره شعر رضوی برگزار می‌شود
مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا (ع) با اشاره به بخش تخصصی شعر این رویداد گفت: برنامه‌های جانبی مختلفی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی و محافل ادبی ملی و بین‌المللی برای جشنواره‌های تخصصی شعر رضوی در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز فرهاد قائمیان در نشست خبری بخش شعر بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) اظهارکرد: جشنواره‌های شعر رضوی شامل ۴ جشنواره «شعر فارسی رضوی»، «شعر کودک و نوجوان رضوی»، «شعر ترکی-آذری رضوی» و «شعر عربی رضوی» است.

وی با اشاره به عبارت «معین الضعفاء» به عنوان شعار محوری این دوره گفت: بر این اساس بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی به دبیری سید محمد جواد شرافت، پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی به دبیری سید احمد میرزاده، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی به دبیری سید شبر محسنی حسین پور و هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی-آذری رضوی به دبیری سعید سلیمان‌پور برگزار می‌شود.

قائمیان گفت: برای جشنواره‌های شعر ذیل بیست و یکمین جشنواره امام رضا (ع) برنامه‌های جانبی مختلفی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی و محافل شعری در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری هفت کارگاه آموزشی و محفل شعر با حضور شعرای شاخص در بخش شعر فارسی اشاره کرد.

وی به اختتامیه این جشنواره‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: برای جشنواره شعر کودک و نوجوان نیز چهار کارگاه آموزشی در چهار استان، در جشنواره شعر ترکی- آذری ۶ کارگاه و محفل ادبی و در جشنواره شعر عربی ۶ کارگاه و محفل ادبی در ۶ استان برنامه ریزی شده است.

قائمیان به برگزاری محافل بین المللی این جشنواره‌ها نیز اشاره کرد و گفت: محافل بین المللی جشنواره شعر فارسی در افغانستان، محافل بین المللی شعر عربی رضوی در بصره و نجف و محافل شعر ترکی رضوی در کرکوک عراق و استانبول برگزار می‌شود.

سعید زمانی معاون ترویج بنیاد امام رضا (ع) و دبیر اجرایی جشنواره نیز میزبانی و دبیرخانه جشنواره شعر فارسی را کرمان عنوان کرد و گفت: محافل ملی این جشنواره در استان‌های گیلان، فارس، خراسان رضوی، قم، تهران، کرمان و اصفهان و محل و زمان برگزاری محافل جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی همدان، قم، فارس و خراسان رضوی، همزمان با دهه کرامت از ۲۵ فروردین تا شب میلاد امام رضا (ع) خواهد بود.

حجت الاسلام سید حسین حسینی رییس دفتر شعر رضوی جشنواره امام رضا (ع) نیز در این نشست به ارتقای آثار جشنواره شعر فارسی رضوی اشاره کرد و گفت: در دوره نوزدهم جشنواره شعر فارسی رضوی ۴۰۰ اثر و در دوره بیستم یکهزار و ۷۰ اثر به دبیرخانه رسید.

وی یکی از آسیب‌های جشنواره شعر رضوی موکول کردن آثار از سوی شاعران در آخرین لحظات بود که در این دوره مقرر شد متقاضیان بتوانند با شعرای استانی برای ارسال اثر در ارتباط باشند.

حسینی تاکید کرد: با رفع این آسیب برآورد تعداد آثار برای جشنواره بیست و نهم شعر فارسی رضوی بیش از ۲ هزار اثر است.

بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در بخش‌های شعر، سرود، هنر‌های تجسمی، هنر‌های نمایشیف هنر‌های تصویری و بخش روستایی برگزار می‌شود.

اهداف جشنواره

ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای

شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت

رشد کمی و کیفی محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای فاخر و اثر گذار، فراگیر و عامه‌پسند

فرآوری محتوای تولیدی در جشنواره‌ها جهت انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجاز

محور‌های موضوعی جشنواره

سبک زندگی ایرانی- اسلامی با پیروی از سبک زندگی امام رضا (علیه‌السلام)

زیارت امام رضا (علیه السلام) و خاطرات این سفر معنوی

ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی جامعه اسلامی مانند: توسل، توکل، نیایش، شفاعت

خدمت کریمانه، جهاد عالمانه، رسیدگی به محرومان، خدمات جهادی در مناطق محروم، خادمان فرهنگ رضوی، موکب‌های رضوی در راهپیمایی اربعین و …

تحکیم خانواده و ضرورت افزایش جمعیت و فرزندآوری از منظر امام رضا (ع)

جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) هرساله در شب میلاد علی‌بن‌موسی‌الرضا در استان‌های مختلف کشور همچنین در چندین کشور اجرا می‌شود.

این جشنواره در رشته‌های مقاله، نمایشنامه یا فیلمنامه، نمایش‌های تولید شده، داستان، آثار تجسمی، کتاب، متون ادبی، شعر، اثر مطبوعاتی و دیجیتال و اثر رادیویی و تلویزیونی برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->